test

Polacy zakochali się w kuchni azjatyckiej. Według badań z 2016 roku przeprowadzonych przez agencję SW Research , aż 25% naszych rodaków wskazuje szeroko rozumianą kuchnię orientalną jako swoją ulubioną. Wpływa na to wiele czynników. Jednym z głównych jest fakt, że Polacy coraz chętniej podróżują, również do krajów dalekowschodniej Azji, gdzie mogą spróbować oryginalnych potraw, które smakują im na tyle, że chcą jeść je również po powrocie. Wpływa na to też coraz lepsza jakość i różnorodność dań w polskich restauracjach serwujących kuchnię azjatycką. Te badania to również wskazówka dla restauratorów i szefów kuchni. Skoro aż tylu potencjalnych klientów ceni sobie kuchnię azjatycką, może warto choć w jakimś stopniu włączyć ją do własnego menu?

Kuchnia azjatycka – co to właściwie znaczy?

Mówiąc o kuchni azjatyckiej najczęściej ma się na myśli potrawy z krajów dalekowschodnich. Nadal jednak nie jest to bardzo precyzyjne sformułowanie, bo w tamtym rejonie można dostrzec bardzo dużą różnorodność, choć istnieją pewne podobieństwa. Za jedną z najpopularniejszych można chyba uznać kuchnię tajską – wynika to najprawdopodobniej z faktu, że Tajlandia jest bardzo popularnym kierunkiem turystycznym i wiele osób może skosztować tamtejszych potraw na miejscu. Popularna jest również kuchnia wietnamska, hinduska czy chińska – choć trzeba pamiętać, że ta ostatnia jest bardzo niejednorodna i właściwie trzeba uznać, że w zależności od prowincji znacznie się między sobą różni.

Wszystko to sprawia, że szef kuchni układający menu, ma dużą swobodę w jego konstruowaniu. Z jednej strony, można wybrać najbardziej typowe dania z wielu różnych kuchni i zaproponować je swoim gościom. Wiele osób nigdy nie miało do czynienia z orientalnymi smakami, więc mogąc popróbować wielu potraw z różnych krajów. Dzięki temu będą mogły skosztować pełnego spektrum smaków azjatyckich.

Z drugiej strony można skupić się na jednej kuchni, wybrać dania najbardziej typowe, ale również te mniej popularne i kusić klientów, którzy już wiedzą, która kuchnia pasuje im najbardziej. Nie należy się raczej obawiać tego, że bardziej wyspecjalizowane menu nie znajdzie swoich amatorów. Polscy konsumenci są coraz bardziej świadomi tego co jedzą i tego, co chcą spróbować. W związku z tym zarówno menu, które  prezentuje szeroką paletę smaków Azji, jak i wyspecjalizowane menu narodowe krajów dalekowschodnich, z pewnością znajdzie swoich odbiorców.

Kuchnia azjatycka –diabeł tkwi w szczegółach

Kuchnia azjatycka uchodzi za łatwą i szybką w przygotowaniu. Azjaci nie szukali wyszukanych smaków, ani skomplikowanych dań. Wręcz przeciwnie, korzystali z tego co mieli w pobliżu i przygotowywali to w najprostszy możliwy sposób. Ich wielkim szczęściem był fakt, że wszędzie wokół mieli wiele aromatycznych przypraw, świeżych, soczystych i chrupiących warzyw oraz łatwego w obróbce mięsa, na przykład drobiu.

Dania azjatyckie najczęściej przygotowuje się wręcz w tempie ekspresowym, niczego nie smaży się lub gotuje szczególnie długo. Jednym z typowych sposób obróbki termicznej jest tzw. stir frying, (po polsku: smażenie w ruchu). Produkty wrzuca się na bardzo rozgrzany wok i smaży intensywnie, mieszając lub podrzucając. Danie jest gotowe do spożycia kiedy wszystkie składniki są ciepłe – ważna jest jednak kolejność ich smażenia. Trwa to nie więcej niż kilka minut. Dzięki temu sposobowi warzywa pozostają chrupiące, tracą również mniej wartości odżywczych niż podczas dłuższej obróbki termicznej.

Dania azjatyckie – wyzwanie dla szefa kuchni

Sposób przygotowania dań azjatyckich – z jednej strony, dla szefów kuchni jest ułatwiony, z drugiej – stanowi wyzwanie. W związku ze specyficzną obróbką i sposobem serwowania, produkty używane w kuchni azjatyckiej muszą być zawsze najwyższej jakości. Odpowiednio przygotowane musi być również miejsce pracy oraz akcesoria używane do gotowania. Dotyczy to w szczególności woka, który powinien być wykonany ze stali węglowej. Jest to uniwersalne naczynie, w którym można smażyć, smażyć na głębokim tłuszczu, a nawet używać do gotowania czy przyrządzania zup.

Kolejną ważną kwestią dotyczącą kuchni azjatyckiej jest jej pewnego rodzaju konserwatyzm. Wielu szefów kuchni lubi modyfikować klasyczne przepisy i dodawać do nich swoje autorskie pomysły. Nie ma na to miejsca w azjatyckiej kuchni. Jeśli oferuje się klientom typowe azjatyckie danie, trzeba przygotować je z typowych azjatyckich składników i podać w typowo azjatycki sposób. Nie jest to problem, bo obecnie bez kłopotu można kupić oryginalne azjatyckie produkty i składniki, do dyspozycji jest również sprzedaż internetowa, dzięki której można w ciągu kilku-kilkunastu dni ściągnąć produkty z krajów dalekowschodnich. Nic nie stoi jednak na przeszkodzie, aby na bazie gotowych już przepisów tworzyć swoje własne wariacje na temat dań i oferować je klientom, jako autorskie propozycje.

Pojedyncze dania azjatyckie w menu – co można zaproponować?

Czy korzystając z dobrej koniunktury na kuchnię azjatycką można do menu restauracji o innym profilu włączyć dania z tego regionu? To dylemat, przed którym z pewnością stoi wielu restauratorów i szefów kuchni. Wydaje się, że warto podjąć takie ryzyko. Zwłaszcza, że nie muszą być to typowe dania i przepisy, a raczej inspirowane kuchnią dalekowschodnią. Pomimo mody na tego rodzaju potrawy, dla wielu osób wciąż są one egzotyką. W związku z tym będą one raczej oczekiwały ogólnego wrażenia „azjatyckości”, a nie konkretnej potrawy.

Najlepszym przykładem dania, które można zaserwować w restauracjach o różnych profilach jest curry. Jego bazą są dwa składniki – pasta curry, czyli mieszanina przypraw nadająca wyjątkowy smak, a także mleczko kokosowe, które jest bazą sosu. Reszta jest sprawą dowolną i zależy tylko od fantazji szefa kuchni. Serwując curry oferuje się klientom danie o orientalnym charakterze, ale jednocześnie – dodając powszechnie używane w Polsce składniki – potrawa nie będzie całkowitym zaskoczeniem i może przypaść do gustu nawet osobie, która nie zna azjatyckich smaków, a może nawet za nimi nie przepada.

Kuchnia azjatycka w restauracji – szansa i wyzwanie

Coraz większa popularność kuchni azjatyckiej nie jest raczej chwilową modą. Polacy pokochali ją za niepowtarzalny aromat oraz intensywne i oryginalne smaki. Jest to więc idealny moment, aby rozważyć włączenie dań z tego rejonu do menu własnej restauracji. Stosując się do kilku prostych, ale fundamentalnych zasad, można zaserwować swoim gościom niepowtarzalne dania, które z pewnością zachęcą ich do ponownych odwiedzin.

Jeśli chcesz wprowadzić do swojej restauracji dania kuchni azjatyckiej pobierz bezpłatną broszurę z przepisami: https://www.unileverfoodsolutions.pl/Aktualnosci/kuchnie-swiata/Kuchnia_azjatycka_trend.html

“Wpis sponsorowany”

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.