Jak schudnąć przy problemach jelitowych? Dietę IBS powierz dietetykowi!

Już na samą myśl o nadwadze skręca Cię w jelitach? Na dodatek okazuje się, że nie możesz jeść swoich ulubionych, odchudzających jabłek, bo masz po nich wzdęcia. Co robić? Ratunkiem jest spersonalizowana dieta IBS. Gdzie kupić taką dietę?

Dietetycy w walce z IBS

Dietetyk Michał Wrzosek (absolwent Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego i wykładowca akademicki, układający indywidualne plany dietetyczne), często mierzy się w swojej pracy z problemami, jakie wywołuje zespół jelita drażliwego. W XXI wieku jest to kolejna z chorób cywilizacyjnych.

Każdy z nas miał w życiu sytuacje silnie stresujące, które wywołały problemy jelitowe, jednak nie u każdej osoby prowadzi to do rozwinięcia się IBS. W ostatnim czasie zwraca się także większą uwagę na udział diety oraz mikroflory jelitowej w rozwoju zespołu jelita drażliwego. Dieta IBS stanowi bardzo istotny element leczenia. Leczenie żywieniowe nie jest jednak łatwe, zwłaszcza że lista produktów niewskazanych jest bardzo indywidualna mówi Michał Wrzosek.

Jeśli wpisujemy w wyszukiwarkę takie zapytania, jak dieta dla osób z IBS czy dieta na IBS, to jest to pierwsza wskazówka, że potrzebujemy pomocy fachowca, który będzie w stanie przygotować nam odpowiedni plan żywieniowy.

Krok pierwszy – sprawdzasz, czy na pewno chorujesz na jelito drażliwe

Na początku należy udać się do swojego lekarza, który postawi diagnozę, czy rzeczywiście chorujesz na IBS. Dobrze też, aby lekarz sprawdził Twój ogólny stan zdrowia. Aby dobrze rozpoznać jednostkę chorobową, należy wykluczyć inne schorzenia (objawiające się podobnie), takie jak: celiakia, nieswoiste zapalenie jelit, choroby tarczycy, endometriozę czy choroby pasożytnicze i bakteryjne.

Krok drugi – wybierasz plan dietetyczny

Następnie wybierasz pakiet dla siebie – czy chcesz tylko indywidualny plan dietetyczny, czy wybierasz opiekę – konsultacje dietetyczne online, stały kontakt i wsparcie, ewentualna modyfikacja planu, większa pewność, że dieta IBS jest skuteczna. I na jaki czas – miesiąc, 3 miesiące, pół roku?

Krok trzeci – Twój e-dietetyk przeprowadza wywiad żywieniowo-medyczny online

Twój dietetyk online poprosi Cię o wypełnienie formularza z wywiadem medycznym i żywieniowym. Na jego podstawie analizuje stan Twojego zdrowia. Częstą przyczyną IBS jest stres, więc informacja o tym, czy prowadzisz stresujący tryb życia, może się przydać.

Na mikroflorę jelitową mogą wpływać też przyjmowane przez Ciebie leki, a także to, jak się odżywiasz. Dobry dietetyk zapewne chciałby też wiedzieć, jakie są Twoje ulubione potrawy. Powinien też znać Twoje nawyki dietetyczne oraz dotychczasowe przygody z odchudzaniem.

Krok czwarty – tworzy się indywidualna dieta IBS z tabelą żywieniową dopasowaną do preferencji

Dietetyk przeanalizuje Twoje dane. Sporządzi wstępny jadłospis. Zaleci np. zrobienie eksperymentów z kontrowersyjnymi w IBS (ale skutecznymi w odchudzaniu) warzywami (obniżają Indeks Glikemiczny posiłku, co ułatwia spalanie tłuszczy i mają niewiele kalorii), owocami, nasionami roślin strączkowych (sycący i poprawiający metabolizm błonnik!).

Może też zasugerować, aby przez tydzień lub dłużej zapisywać wszystkie posiłki, które nasilają objawy. Spostrzeżenia wysyłasz dietetykowi, następnie wspólnie ustalacie, które produkty warto wyeliminować.

Krok piąty – dalsza część eksperymentu

Warto też przetestować dietę FODMAP – na 6-8 tygodni. Polega ona na eliminacji z diety produktów z wysoką zawartością FODMAP: mleka skondensowanego, twarogów, soczewicy, maślanki, miodu, buraków ćwikłowych, a nawet jabłek. Zostawiacie jednak takie źródła białka jak: ryby, mięso i tofu – bo proteiny generują odchudzającą termogenezę poposiłkową.

Krok szósty – układacie idealną odchudzającą dietę jelitową

Końcowym etapem jest modyfikacja diety. Twój dietetyk poza tym może zalecić przyjmowanie regularnych i niewielkich posiłków, wykluczenia tłuszczy zwierzęcych i zastąpienia ich produktami gotowanymi na parze. Warto pamiętać też o tym, że ważną rolę odgrywa optymalna długość snu oraz unikanie sytuacji stresogennych.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Oceń przepis*
Please enter your comment!
Please enter your name here

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.