Zarówno owoce, jak i warzywa są bogate w wiele składników odżywczych niezbędnych dla naszego zdrowia, w tym niezbędne witaminy, minerały i błonnik.

Jeśli nadal zastanawiasz się nad rozpoczęciem wyciskania soków, to poniższa lista 6 zdrowych i wartych wyciskania soków powinna Ci pomóc w dokonaniu wyboru.

Pomidorowy

Chociaż wielu ludzi uważa pomidor za warzywo ze względu na szerokie zastosowanie w kuchni, to tak naprawdę jest to owoc. Główne związki wchodzące w skład soku pomidorowego to: foliany, potas, witamina A, witamina C, witamina E, witamina K.

Co może Cię zdziwić, to fakt, że pomidory są szczególnie bogate w witaminę C (aż 189% procent dziennego spożycia zawiera 240 ml, czyli jedna szklanka wyciśniętego soku z pomidorów).

Kolejnym ciekawym związkiem jest karotenoid zwany likopenem, który nadaje charakterystyczny czerwony kolor. Charakteryzuje się on silnymi właściwościami antyoksydacyjnymi.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej to sprawdź: https://zdrowesokowanie.com/jakie-owoce-warzywa-robic-sok/

Jabłko

Jest to prawdopodobnie najpopularniejszy sok spożywany w naszym kraju. Sok jabłkowy jest umiarkowanym źródłem witaminy C. Najczęściej sklepowe soki są wzbogacane syntetyczna witamina C. Ale to nie witamina C czyni go tak bardzo korzystnym dla naszego zdrowia – związki przeciwutleniające [flawonoidy, kwas chlorogenowy], których głównym celem jest neutralizacja szkodliwych wolnych rodników.

Pomarańcza

Szklanka soku pomarańczowego zawiera około 110 kcal, 2 g białka, 23 g węglowodanów, 0,5 g błonnika, kwas foliowy, potas, no i oczywiście duże ilości witaminy C [prawie 140% dziennego spożycia].

Jest to prawdopodobnie jedno z najlepszych źródeł witaminy C i przeciwutleniaczy.

Granat

Sok z granatu jest bogaty w antocyjany, które odpowiadają za jego charakterystyczny czerwony kolor. Oprócz tego są one bardzo silnymi antyoksydantami, które chronią nasz organizm przed stresem oksydacyjnym spowodowanym wolnymi rodnikami. Sok jest również bogaty w witaminę K – reguluje krzepliwość krwi i wpływa na stan kości.

Śliwka

Sok ze śliwek w porównaniu do wymienionych powyżej charakteryzuje się dużymi ilościami witaminy z grupy B – regulują działanie układu nerwowego, wytwarzanie czerwonych krwinek, utrzymują skórę i błony śluzowe w dobrej kondycji, a także odpowiadają za wykorzystanie energii z pożywienia.

Szklanka soku ze śliwek zawiera:

  • 176 kcal
  • 42 g węglowodanów
  • 1,5 g białka
  • 2,5 g błonnika
  • Witamina B2
  • Witamina B3
  • Witamina B6
  • Magnez
  • Mangan
  • Żelazo
  • Potas

Świetnie sprawdzi się również jako środek przeczyszczający.

Burak ćwikłowy

Warzywo sportowców! Ze względu na duże ilości azotanów, które rozszerzają naczynia krwionośne prowadzi do zwiększonego odporności na wysiłek fizyczny.. Oprócz tego jest stosunkowo przyjazny diabetykom, gdyż ilość cukru wynosi tylko 13 g na szklankę soku [240 ml].

Zagrożenia związane z piciem soków

Pomimo wspomnianych mnogości związków, które są korzystne dla naszego zdrowia. Picie soku, zwłaszcza w dużych ilościach ma również i swoje wady.

Duże ilości cukru

Oczywiście w dużej mierze zależy to od owoców i warzyw, z których zrobione są soki. Zwłaszcza uważaj na soki sprzedawane w supermarketach, gdyż często są one wzbogacane cukrami prostymi, które są bardzo szybko wchłaniane przez nasz organizm i mogą prowadzić do nagłych wzrostów glukozy we krwi.

Najlepiej zawsze przed piciem soku, sprawdzić jego indeks glikemiczny.

Mała zawartość błonnika

W przeciwieństwie do całych, świeżych owoców sok owocowy ma znikomą ilość błonnika. Podczas wyciskania soku i to zarówno w warunkach domowych przy użyciu wyciskarki lub w warunkach przemysłowych z owoców wydawany jest tylko sok, a pozostałości w postaci miazgi bogatej w błonnik są oddzielone jak i nie wchodzą w skład soku.

Błonnik reguluje perystaltykę naszych jelit [ruchy jelit] i kontroluje poziom cukru we krwi, poprzez opóźnienie jego wchłaniania.

Podsumowanie

Jak widzisz, sok może być świetnym dodatkiem do diety każdego z nas. Postaraj się ograniczyć jego spożywanie do maksymalnie dwóch szklanek dziennie. Dzięki temu unikniesz negatywnych efektów związanych z przyjmowaniem nadmiaru cukru.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Oceń przepis*
Please enter your comment!
Please enter your name here

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.